Icefjord - Mei 2023

Gepubliceerd op 31 mei 2023 om 22:59

Zondag 28 mei 2023
Een ontspannen ochtend met lekkere afbak broodjes voor de kinderen en voor Hans een ontbijtje op bed.

Om 11.30 uur brengen Hans, Shane en Jennifer mij naar de trein in Emmen. Deze gaat om 12.14 uur en met een overstap op Zwolle ben ik om 14:24 al op schiphol. Na een enorm snelle check in heb ik meer dan voldoende tijd om het vliegtuig om 17.00 uur te halen. Helaas is er vertraging en gaat de vlucht pas om 17.54 uur. Een domper, maar het is niet anders.

Lars haalt mij op en met de trein gaan we naar Mälmo in Zweden. Tijdens de treintour eet in een poke bowl zalm.

In de avond gaan we 10 kilometers skeeleren langs het water en dan zit de dag er al weer op.

Maandag 29 mei
De wekker gaat om 05.00 uur. Een oatmeal met noten en eiwitten. Een paar minuutjes lopen naar station Mälmo, om de trein te pakken naar CPH airport. Onze vlucht heeft vertraging. Het lijkt een gewoonte te worden. Maar goed, de vlucht van ruim vier uurtjes zelf verloopt prima. We landen in Kangerlussuaq en eten in het hotel. Ruim voldoende tijd om even te ontspannen.

We vliegen om 12.13 uur van Kangerlussuaq naar Ilulissat. Het is een klein vliegtuigje voor slechts 37 personen. Met stoel 9E zit ik achterin, precies in het midden! De vlucht is slechts 40 minuten.

Eenmaal op het vliegveld is het even de bagage afwachten en naar het huisje. The

guesthouse, the yellow house in Ilulissat. Een knus huisje met een geweldig uitzicht op de ijs schotsen.

Het is even snel de spullen neer zetten en dan naar de supermarkt voor het hoognodige.

Om 15.45 uur beginnen we aan de gele en de blauwe trail route. Het is echt geweldig! Het uitzicht is een schilderijtje zo mooi en het weer speelt ook nog eens mee! Ik zie diverse vogeltjes, waaronder de sneeuw gors en ik baal meerdere keren dat ik mijn goede toestel niet mee heb. Ach ja... het is uiteindelijk de herinnering die mee naar huis gaat.

Het zijn twee mooie routes en het is zeker geen straf om met -1 °C in deze prachtige omgeving te lopen.

Na ongeveer 10 kilometer gaan we eten bij Café Iluliak. Een heilbot met groente, rijst en een rode curry saus. Na al het trailen is de maaltijd echt welkom.

Na het diner even een bezoek aan hotel Hvide Falk. Een mooi hotel, wat bezig is met een renovatie. Daarna nog even doorlopen naar ons gele huisje en na een yoghurt en een warme douche houd ik het om 23:00 uur voor gezien en ga slapen.

Dinsdag 30 mei
Omdat de zon niet onder gaat is het 24/7 )licht. En ja...dan ben ik om 04:15 uur al wakker. Ik probeer wat te rekken, maar honger gevoel kicked in. Dus een boterham met kaas en een oatmeal met noten en fruit. Dit voordat ik naar de sportschool ga.