Iceland September 2023

Gepubliceerd op 19 augustus 2023 om 18:22

Woensdag 9 augustus

Vandaag kies ik voor extra slaap en een ontbijtje samen met Hans. Samen koffie en omstreeks 08.00 uur breng ik Hans naar zijn werk, daarna rijd ik weer naar huis

Thuis een ontbijt met de kinderen, gevolgd door een uurtje kracht training thuis. We maken er nog even een gezellige ochtend van en rijden daarna naar Hans zijn werk. Zo kunnen we samen naar de trein en om 12:15 uur geven we elkaar een kus en begint mijn reis naar iceland. De treinreis verloopt voorspoedig en per toeval raak ik in gesprek met een dame die in Iceland heeft gewoond. Altijd leuk om tips aanbevelingen te krijgen.

Om 14.50 uur kom ik aan op Schiphol.  Gelukkig heb ik alleen handbagage, ben ik

al ingecheckt en ben ik met 15 minuten door de security. Ik heb nog even een uur om te eten, drinken en om naar de gate te lopen.

De vlucht start helaas met een vertraging van 20 minuten,  maar dan heb ik mijn powernap er ook al op zitten haha. De vlucht verloopt voorspoedig.  Ik zit naast een man uit Israel en we praten over marathons, Jerusalem,  Betlehem en zijn werk.

De tijd vliegt voorbij. Eenmaal in Reykjavik gaat alles snel. Ik koop een pokebowl op het vliegveld Ik bestel een ticket voor de bus en om 19.00 uur mag ik al mee. Met slechts 45 minuten ben ik in het centrum en loop ik een ruime kilometer door een parkje naar Fosshotel Raudara. Ik check in en drop mijn koffers in mijn kamer.

Snel omkleden en rond 20.30 uur ga ik een ronde hardlopen door het centrum van Reykjavik. Ik zie vele dingen, muurschilderingen,  en ook de haven laat mij prachtige dingen zien.

In het centrum  ontmoet ik een koppel uit USA, we raken aan de praat over hardlopen. Tja sport verbind nou eenmaal.

Ik vervolg mijn weg en na 5 kilometer ben ik terug in het hotel. In het hotel zie ik Jacob nog even!

Het is een lange dag, ik moe en wil eigenlijk slapen.  Voor mij een snelle douche en dan de oogjes dicht 0m 00.30 uur.

Donderdag 10 augustus

De wekker gaat om 06.00 uur. Ik ben al wakker ruim voor mijn wekker. Twee koppen thee, medicijnen en dan iets voor 07.00 uur naar het ontbijt beneden in het hotel. Deze is prima geregeld

Ik kies kwark met rood fruit,  granola en noten. Een boterham met tomaat en scrambled eggs en een bordje fruit meloen.

Na het ontbijt snel mijn koffer pakken, want de bus staat al klaar. Het word een lange dag, met voornamelijk uren in de bus rondrijden met als eindbestemming Myvatn. Een kleine 500 kilometer.

We maken twee stops bij een benzinepomp. De derde stop is bij Akureyri. Hier is de racebriefing, een uitgebreide late lunch met sushi en het startpakket. We vertrekken rond 16.00 uur

En beginnen aan de laatste rit maar Myvatn. We komen hier vrij laat aan. Samen met Jacob wandelen we drie kilometer. We moeten om 19.00uur terug zijn voor het diner. Örjen heeft uitgebreid gekookt, tacco's,  nachos, quacomolo en een taart.

Samen met Lars en Jacob gaan we een 6,5 kilometer hardlopen rondom en op de vulkaan Hvirfjall. Het is een prachtige avond met een mooie zonsondergang.

In de avond lekker douchen en wederom pas laat slapen.

Vrijdag 11 augustus.

De wekker gaat om 06.30 uur. Om 07.00 uur gaan Thomas, Lars en ik een ronde hardlopen.  We pakken een offroad route van vijf kilometer en we stoppen bij een oude badplek "Grjótagjá". Deze badplaats is ook wel bekend uit de film Game of Thrones. Een fijne run!

Terug in het huisje gaan we uitgebreid ontbijten. Daarna douche ik en pak ik de auto om lang het water van Myvatn om vogels te fotograferen.  Ik rijd door tot aan Skútustaðir. Daar staan pseudo kraters. Ik zie ze maar beslis om de lange vogel spot route te lopen van twee en een halve kilometer. Het is een beetje mistig, maar het weer trekt langzaam open. Ik loop de hele vogel route. Ik word gek van de muggen die om me heen hangen. Had ik nou maar het speciale vliegennetje mee genomen.

Het is bizar qua hoeveelheid!

Ik zie prachtige vogels. Eenden, kuifduiker met jong, watersnip, wilde zwanen etc etc.

Drieteenmeeuw - Rissa Tridactyla

zeekoet - uria aalge

Watersnip - Gallinago Gallinago

Kuifduiker - Podiceps Auritus

Wilde Zwaan - Cygnus Cygnus

Rond 12 uur rijd ik terug naar het huisje en niet veel later kan ik uitgebreid lunchen. Na de lunch help ik met een aantal tenten opzetten bij het startvak. Ik wil toch nog even de vulkaan op. Ik rijd met de auto naar Hverfjall. Het blijft speciaal.

Snel terug met de auto. Ik haal Jacob, oude Thomas, Josefien en Krista op. We gaan gezamenlijk met de auto naar een groot natuurbad Jardbödin. Het is fijn! Het weer is fantastisch en de geur die er hangt is walgelijk.  Alsof ik in rotte eieren dobber.

Toch is het fijn! De uren vliegen voorbij.  Snel douchen en terug naar het huisje.

Buiten drinken we met de groep een drankje en daarna eten we met zijn allen rijst en pasta met curry saus. Erg lekker! Als dessert een rolletje met blauwe bessen.

Na het eten een rondje wandelen van 5 kilometer en dan ben ik ook echt moe. Dus naar de kamer en op bed.

Zaterdag 12 augustus

De wekker gaat om 05.00 uur! Het weer is prima voor deze halve marathon.  Bewolkt en zes graden. Een ontbijtje met havervlokken, eiwitten, ananas en rozijnen. Natuurlijk voldoende vocht! Ik ben er klaar voor. Voor de run zelf een banaan en 2 gelletjes en wat isotone drank onderweg.

Ik voel me relaxed. Geen stress, maar juist een goed gevoel om lekker relaxed te lopen en te genieten.

Om 06.30 uur vertrekken we met de auto richting de start. Daar kan ik nog een uurtje wachten in de auto. Nog even snel naar de wc! Ik ben er klaar voor. Iedereen heeft zich verzameld voor de start en dan id het aftellen begonnen 10, 9, 8....3, 2, 1 go go go!!

Ik ga meteen op gevoel van start. Heerlijk! Het voelt goed, mijn benen voelen goed.

De eerste vijf kilometers vliegen voorbij. Even een vals klimmetje richting Dimmuborgir gebied. Dit stuk vind ik geweldig. Smalle paadjes die uiteindelijk overgaan in een single track vol keien en rotsen. Mijn voeten vinden het spelletje op de stenen geweldig. Focus is er, want de klimmetjes en afdalingen zijn tricky!

Kilometer negen is richting de Hverfjall vulkaan. Een ondergrond die aanvoelt als ruw zand en eruit ziet als iets dramatisch qua kleur. Rond kilometer elf begint de klim op de vulkaan. Ik beslis om verstandig te zijn, mijn hamstring te sparen en wandel de steile stukken, maar dan vanaf het hoogste punt ben ik compleet los. Ik vlieg over de stukken. De stijgingen en afdalingen voelen goed en het laatste gedeelte om de vulkaan af te gaan pak ik in een lekker tempo.

Onderweg pak ik alle waterposten mee! Vanaf kilometer vijftien is het een glooiend parcours tot de finish. Ik geniet! Het gaat gewoon fijn en ik loop relaxed en totaal op gevoel. Ik neem de omgeving in mij op en ik voel me toch echt wel bevoorrecht om hier te mogen lopen. Fantastisch landschap.

Voor ik het door heb zie ik rechts van mij de finish. Ik kijk even op mijn horloge.  Nog 300 meter. Yes!! Ik kan nog even aanzetten en dan finish ik deze toffe halve marathon. Ik mag finishen als eerste overall!

Iceland je bent robuust en gaaf om in te lopen.

Ik voel me prima, maar ben bezweet dus ga eerst even lekker douchen en wat kwark met fruit eten. Dat voelt altijd lekker! Alsof je weer opgeladen bent. Meteen weer terug naar de finish om de andere hardlopers aan te moedigen. Voor alle lopers is er verse pizza geregeld.  Ik neem twee slices, maar mijn maag is er net helemaal blij mee.

Rond twaalf uur ga ik terug naar de kamer om een paar uur slaap te pakken. Daar kun je soms echt van opknappen.

Omdat ik nog voldoende energie heb en iedereen nu aan het rusten is, ga ik samen met Jacob en Josefien een rondje van de marathon route rijden. Het blijft een bijzondere omgeving! De omgeving oogt duister, dramatisch maar ook buitenaards. Zo donker en ruw! We rijden een uurtje door het ongerepte landschap en gaan dan terug naar het huisje.

Tijd om op te frissen, want om 19.00 gaan we eten bij restaurant  Vogáfjos. Een chique restaurant met een bijzondere ambiance. Onze groep telt zestien personen en de sfeer is gemoedelijk. Ik bestel als voorgerecht Char met Geysir bread. Dat is een brood die afgebakken wordt onder de grond gedurende vierentwintig uur. Erg smaakvol! Als hoofdgerecht panfried Artic Char en natuurlijk ook een desert. Artic Char is een koudwatervis uit de zalmenfamilie. Deze soortt komt in het wild voor in o.a. de wateren van IJsland. Ijs met macarons en warme rabarber.  Het is allemaal erg smaakvol. Na het eten gaan  we terug naar het huisje. Ik ga meteen douchen en naar mijn kamer. Opladen voor de volgende dag.

Zondag 13 augustus

Ik sta op om 05.00 uur. Mijn slaap waakritme is nog een beetje in Nederland. Vandaag ben ik 19 jaar samen met mijn Hansie! Helaas zijn we vandaag even niet samen om het te vieren, maar in gedachten zijn we bij elkaar. Ik ontbijt met oats, eiwitten, noten en fruit en natuurlijk koffie haha. Ik heb voldoende energie, maar de eerste uren kruipen voorbij. Ik ben het niet gewend om zo lang niets te doen en ik ben er een beetje flauw van. Ik eet rond 09.00 uur een paar verse broodjes en rond 09.45 uur gaan we hiken op een Gigur Vulkaan. Het is een ronde van bijna vier kilometer. Prachtig om te lopen. Het is een privé grondstuk, maar we mogen het, bij hoge uitzondering, van de eigenaar betreden. We lopen ruim anderhalf uur en het is zo mooi. De vulkaan is deels begroeid met planten en struiken.  Het oogt bijna magisch.

Na deze hike rijden we naar Dimmuborgir om daar bij het restaurant een Geysir brood met Char te eten. De smaak is intens, maar het went ook snel.

We rijden door naar een robuust gedeelte. De weg er naar toe is niet heel makkelijk te berijden met de auto, maar de moeite meer dan waard. Als de auto geparkeerd staat en ik de deur van de auto open doe...word ik onaangenaam verrast door de grote hoeveelheid vliegen. Ze zweven om mijn hoofd, in mijn oren ogen en mond.

Ik wil deze hike doen! De rots formatie schijnt zo uniek te zijn. Het gebied genaamd Seljahjallagil loop is een beschermd natuurgebied. Een natuurmonument.  De toegang met de auto is fan ook beperkt. Dat is natuurlijk helemaal prima en begrijpelijk,  dus vanaf nu een kleine twee kilometer tot de unieke rotsen. Onderweg baal ik enorm dat ik het muggennet vergeten ben. Ik baal zo erg, want het is bijna niet te doen om normaal rond te lopen.  Al vrij snel ben ik er dan ook meer dan klaar mee. Een paar mooie foto's van de omgeving en de rotsen en dan asap terug naar de auto. Na ruim een uur ben ik onwijs blij weer terug bij de auto te zijn.

Rond half vier ben ik weer terug bij het huisje. Even wat koffie drinken en dan nog even kort op bed liggen. Rond 17:00 uur rijden we naar een bijeenkomst gebouw Skjólbrekka. Alle hardlopers komen om 19:00 uur samen voor een diner en de aftermovie inclusief de prijsuitreiking.

De avond opent met een speech en daar is het buffet geopend. Ik neem wat sushi, vis en wat aardappeltjes.

Nadat alle lopers gegeten hebben is de prijsuitreiking. Ik krijg een mooie trofee voor de eerste dame, eerste loper overall,  op de halve marathon en tevens een parcours record! Na alle prijs uitreikingen zijn er macarons en tiramisu als nagerecht. Het is een mooie avond, maar rond 22.00 uur ga ik weer naar het huisje. Ik pak mijn koffers en ga slapen.

Maandag 14 augustus

De wekker gaat om 05.30 uur, want de eerste groep vertrekt om zes uur en dan kan ik ze nog even gedag zeggen.

Ik ben wakker en klaar om wat kilometers te lopen. Ik ga samen met Lars hardlopende naar de Vulkaan en daarna een stukje van de gele trail. Na zes kilometer beslis ik om de rest van de route terug te wandelen. Ik moet even slim trainen en mijn hamstring lief behandelen door niet te veel te gaan lopen.

Om 07.30 uur hebben we met de vier doktoren afgesproken om te ontbijten bij Vossfjord. Heerlijk uitgebreid ontbijten! We lopen met de laatste groep mee na het ontbijt om ze uit te zwaaien.

Snel terug naar het huisje. Douchen en de laatste spulletjes in mijn koffer proppen. Ik wil weg, maar de eigenaar van het huisje komt nog even een praatje maken en uiteindelijk kunnen we om 09.45 uur vetrekken naar de papegaai duikers in Bakkagerði bij Hafnerhólmi. Het is een flinke rit, maar voor het zien van de papegaai duikers heb ik dat zeker over.

Iets voor 13.00 uur komen we aan. Snel de auto parkeren en naar het kleine eilandje lopen. Vrijwel direct zie ik er al een paar in het water. Er broeden op deze locatie in de zomer ruim 7700 papegaai duikers, maar nu zo laat in het seizoen zijn er nog circa 25 paartjes. Makkelijk te fotograferen zijn ze niet zo ver in het water met hun snavels vol sardientjes. Eén van de vogels laat zich vrij dichtbij zien, maar mijn camera hapert en ik kan geen foto maken.

Het duurt ongeveer een uur tot de ouder vogel opnieuw komt voeren. En ja hoor....daar is de vogel. Ik kan hem bijna aanraken....maar wederom stagneert mijn camera. Ik kan wel janken. Dit had een droom foto kunnen zijn. Toch ben ik bereid wederom een uur te wachten, maar dan is mijn batterij leeg en accepteer en incasseer ik de lichtelijke teleurstelling. Ik ben evengoed blij, want het zien van de papegaai duiker is uniek! De vogels staan op mijn netvlies!

Even een kopje koffie op het terras en dan rijden we door naar een zwem en sauna gelegenheid met een infinity pool "Vög baths" . Deze geothermische baden zien hier mooi uit maar het is wel erg commercieel en dat is niet helemaal mijn ding. Ik probeer alle baden, sauna en zelfs een plons in het meer Urriðavatn. Na slechts een kort verblijf van nog geen uur vertrekken we. Ik koop wat eten in de supermarkt en dan direct door naar het hotel. Ik rijd zelf nog een flink stuk en kan dan plaats nemen op de  passagiers stoel, waar ik vrijwel meteen in slaap val. Ik ben moe. De hele dag eigenlijk al en mis mijn Hansie ontzettend. We rijden naar Fosshotel Glacier Lagoon en daar komen we iets voor middernacht aan. Ik drop mijn koffer in de kamer, poets mijn tanden en ben in een diepe slaap!!

Dinsdag 15 augustus

De wekker gaat om 06.00 uur. Ik ben meteen wakker en heb lekkere trek! Het ontbijt is pas vanaf half zeven geopend. Ik loop naar het restaurant.  Dit is goed geregeld! Een zeer uitgebreid ontbijt is mogelijk.

Na mijn ontbijt ga ik naar de sportschool van het hotel. Een flinke aanfluiting! Alleen een bankje, loopband, fitbike en een gammel rek. Binnen een half uur ben ik klaar en ga ik naar de kamer om te douchen en mijn spullen te pakken. Het is inmiddels al 08:15 uur en ik ben helemaal gereed om naar Diamond Beach te rijden. Dit is op slechts een half uur rijden van het hotel.

Diamond Beach, een zwart strand bezaaid met ijsblokken. Het is bijzonder! Ik loop een kleine ronde en zie dan ook een zeehond met zijn koppie boven water komen.

Het zwarte lavastrand is een overblijfsel van de vulkanische activiteiten op IJsland. Als je hier bent zie je ijsschotsen onder de brug drijven. Deze komen van het gletsjermeer Jökulsárlón, of eigenlijk van de Breiðamerkurjökull gletsjer aan het einde van het meer. Waarna ze een korte reis maken, waar ze wel uren of dagen over kunnen doen.

Het is er prachtig en ik neem dan ook een handje zand mee voor mee naar huis.

"Diamond Beach"

Vanaf nu een rit van ruim drie en een half uur, door een bijzonder landschap. Onderweg stoppen we een keer bij een soort bubbelplastic ogend lava landschap "

Skaftáreldahraun". Een korte stop, maar toch heel uniek om te zien. De weg wordt vervolgd, ik ben nog steeds moe aar het is nog vol te houden. De rit naar Landmannalaugar, een berg met super variabele kleuren, is uitdagend. Erg blij dat we in een auto rijden die in staat is om door offroad terrein te rijden. een Toyota Landcruiser.  Meerdere keren rijden we door riviertjes die de weg onderbreken, maar de auto is hier prima voor gebouwd. De rit zit vol bochten, heuvels en offroad terrein en dat maakt het speciaal!

Om 14:10 uur komen we aan bij Landmannalaugar. Op het oog starten we bij een soort camping. Vele kleine tentjes, terreinwagens met tenten erop en een grote overdekte hal voor toiletten. Voor het toilet gebruik word ook nog eens 500 IJslandse kronen berekend....een prijzig plasje haha want omgerekend in Euro's betekent dat een slordige 3,50 euro! Voor deze "3,5 euro" ontvang je dan een groen polsbandje. Families (2 volwassen en 2 kinderen) kunnen voor 1000 kronen een polsbandje aanschaffen. Een gele :-)

Sneeuwgors - Plecthrophenax nivalis

Drieteenmeeuw - Rissa Tridactyla

Het weer is best mooi en zelfs het zonnetje breekt door. We lopen richting Laugavegur. Een route door de lava stenen en uiteindelijk ook een mooi uitzicht op een soort weide met vele IJslandse schaapjes en wollegras. De kleuren van de berg zijn bijzonder! Niet eerder heb ik zoiets gezien. Ik had graag wat meer tijd hier doorgebracht en zelfs Laugavegur willen bewandelen, maar omwille van de tijd gaan we terug naar de auto! De twee uur wandelen door dit gebied maakte het de lange rit meer dan waard.

Nu wederom een lange rit naar de Golden Circle! Het weer slaat om en we hebben onderweg al best wat regen. In de auto is dat geen probleem, maar ik vind het wel erg zonde om straks de Golden Circle in de regen door te brengen.

Rond 18.00 uur komen we aan bij Geysir. Het regent pijpenstelen! Ook al heb ik zelf weinig problemen met slechter weer, gaat dit mij toch iets te ver. Snel de regenjas uit de koffer rennend naar het Geysir Center. Even een rondje kijken bij alle souvenirs en de Nord °66 shop. Het lijkt buiten iets op te klaren en dat is dan ook de gelegenheid om naar buiten te gaan om de geothermische omgeving en voornamelijk Strokkur te bekijken, die circa elke 10 minuten water spuit met een hoogte tussen de 25 en 35 meter. Geysir zelf is momenteel rustig en niet actief meer. In de periode dat deze wel actief was kon deze tot 80 meter hoogte komen.

Op de terugweg eten we een hapje bij Geysir restaurant. Een chique restaurant met vriendelijk personeel.  Als voorgerecht kies ik patatjes met truffel mayonaise. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna nooit patat eet, maar deze toch echt wel heel erg lekker waren. Als hoofdgerecht Atlantische Char met risotto en ook deze smaakt erg goed!

We vervolgen onze Golden Circle tour naar de waterval. Ook dit is erg toeristisch, maar nog steeds mooi om te bezoeken. Het weer is dramatisch. Het is een vieze miezer regen en mijn handen zijn hierdoor enorm koud.

Het laatste deel van de golden Circle.  Het is een uur rijden vanaf de watervallen en we zullen daar dan rond 22.30 uur aan komen. Thingvellir is een mooie plek om te bezoeken. Hier kun je zien wat de gevolgen zijn van de erosie van de aarde.

Het weer klaart inmiddels wel op. Ik ben nog steeds erg moe en slaap in de auto vrijwel direct.  Niet de meest gezellige reispartner,  maar het is niet anders. Nog geen half uur en dan vind ik het prima. Naar het hotel! Ik ben zo moe. Eenmaal aangekomen bij het hotel krijgen we een kamer met een dubbel bed. Daar zit ik niet op te wachten. Gelukkig is er een kamer beschikbaar met twee bedden. Een warme douche en dan val ik vrijwel direct in slaap.

"The Golden Circle" gaat, vanaf Reykjavik naar 3 hoogtepunten:

- De waterval Gullfoss

- Thingvellir National Park

- Geysir in het Haukadalur Geyser basin

Woensdag 16 augustus

De wekker gaat om 05.30 uur. Ik ben blij, want vandaag mag ik naar huis. Ondanks de mooie herinneringen van Iceland ben ik klaar om naar huis te gaan. Nog steeds ben ik niet vooruit te branden.

We krijgen een geweldige lunchbox mee. Oatmeal,  fruit en broodjes. Ruim voldoende om de ochtend door te komen.

We leveren de auto in en gaan dan naar het vliegveld. Eenmaal bij de security word mijn ene tas eruit gehaald voor een random check en mijn koffer omdat de medaille op het beeld iets verdachts lijkt. Mijn hele koffer word overhoop gehaald. Ik baal, maar snap de check. Ik begrijp alleen niet waarom ze alles compleet en ongestructureerd  uit mijn koffer gooien.  Na de controle blijkt alles in orde te zijn en mag ik alles terug in pakken. Helaas valt

mijn souvenir door de check uit mijn koffer en breekt het glaasje. Het is even niet anders. Met stoel 7d in het vliegtuig en 3 uur slaap tijdens de vlucht, een aansluitende treinreis...omarm ik Hansie en Damian in Emmen! Rond 19.00 uur zijn we thuis.