Budapest Oktober 2023

Gepubliceerd op 15 oktober 2023 om 21:50

Vrijdag 13 oktober

De wekker gaat om 05.45 uur. Snel een boterham met kaas naar binnen. De laatste spullen in de auto en dan om 06.20 uur met de auto vanaf het appartement naar hotel helios appartement in Budapest.  De rit is prachtig, de zo  schijnt en de kilometers vliegen voorbij. Circa 750 kilometers worden er gereden! Een korte plaspauze en een keer tanken en een vignet kopen (5500 Hongaarse foreign) bij het laatste tankstation. Hier mag ik ruim 21 euro voor neer leggen. Niet helemaal waardevast zeg maar. Het is een pittige rit, maar rond 15.20 uur check ik in. Verreisd, maar voldaan.

Snel spullen uitladen en mijn fiets pakken om naar de Expo te fietsen. Deze is op 8 kilometer afstand en veel tijd is er niet. Rond 16.00 uur fiets ik naar de expo. De  expo (the event center, Northern Block, the ELTE lágamany osi Campus)

Het is even een zoekwerk met de fiets, maar prima te doen. Eenmaal op de expo, die overigens heen klein is, kan ik mijn startnummer zo ophalen. Ik heb nummer 5623 en start in wave twee. Ik loop buiten kort wat rond en fiets dan naar de grote markthal. Wat een enorm complex!! Binnen is de begane grond voeding en  boven voor met souvenirs. Ik kijk mijn ogen uit, maar koop niets. Ik merk dat het al snel donker word en ik ben mijn voorlicht vergeten. Snel even de Lidl in om wat eten te kopen en dan door naar huis.

Ik weet de route niet precies meer en fiets nu al in het donker. Het is inmiddels bijna 18.30 uur en mega donker. Net aan kan ik het hotel terug vinden.  Ik ben kapot.  Ik ga nog even op bed liggen, douchen, nog wat eten en dan slapen. O ja en ik eet en drink nog wat simpels.

Natuurlijk niet zonder Hans en de kinderen te hebben gebeld.

Zaterdag 14 oktober

De wekker gaat om 06.00 uur, maar ik voel mij moe. Ik blijf nog iets langer liggen. Een goede twintig minuten later dan gepland stap ik uit bed. Fris mij op, ontbijt en pak mijn fiets om weer richting het centrum te fietsen.

Als eerst fiets ik langs de expo. Even kijken of ik de route nog weet. Dit komt helemaal goed. Ik leg flink wat kilometers af. Vanaf de expo fiets ik door naar de groene brug (Szabadság hid) en via deze prachtige  brug fiets in door naar de grote overdekte markthal. Deze is helaas nog niet helemaal open, dus ik beslis om door te fietsen.

Het is schitterend weer! Onderweg naar het Parlaments gebouw fiets ik langs diverse beeldjes en herdenkings beelden. Een meisje met een hondje, een nar en schoenen langs het water.  Het parlement is gigantisch! Wat een enorm gebouw. De beveiliging staat op gepaste afstand. Ik fiets door naar de brug Margit Hid, hier staat een beeld van een man op een brug. Inmiddels heb ik wat trek gekregen. Ik fiets naar Madal (good coffee, good Karma). Dit is een leuk koffie tentje.  Ik bestel een bananenbroodje en een koffie. Ik leef er helemaal van op! Het is nog vroeg, slechts tien uur dus voldoende tijd.

Even een stop bij St. Stephens basiliek, meteen even geld pinnen bij de ATM die er tegenover staat

Onderweg koop ik een kaartje, kom ik langs het reuzenrad en nog een aantal gebouwen en fonteinen. Het is relaxed! Mooi weer,  dus geen reden om te haasten.

Ik fiets weer terug naar de markthal. Nu is alles in vol bedrijf. Beneden alle voedingsmiddelen en boven souvenirs.  En natuurlijk ga ik eerst naar boven. Ik koop wat kleine dingetjes en dan neem ik Beneden ook nog even een kijkje. Na circa drie kwartier ben ik er klaar mee. Wat een drukte.  Je kunt hier uren rond struinen, maar dat is niets voor mij! Inmiddels is het lunchtijd. Ik plof neer bij Anna café en bestel een bakkie koffie en een broodje pesto, tomaat, mozzarella (3990 HF en  1360 HF). Het personeel is vriendelijk en de kwaliteit van het eten is prima.

Ik fiets nu weer terug naar de andere kant van het water om naar de Citedella te gaan. Dit is gelegen in een gemoedelijk parkje. Het is soms erg steil en daarom neem ik mijn fiets aan de hand. Het uitzicht is fenomenaal.  Helaas is het beeld boven afgezet en niet toegankelijk voor publiek. Het is prima. Ik fiets naar beneden en fotografeer wat beelden en hagedissen op een muur. Ik vervolg mijn weg nog even naar het beeld van  St. Gellert. Ondanks dat het pas half twee is, beslis ik om naar het appartement te gaan. Ik heb bijna zeven uur rond gefietst en gelopen en ik voel enorme vermoeidheid.  Onderweg haal ik bij de supermarkt wat boodschappen en ben rond half drie bij het hotel. Ik eet en drink even op het terras en ga daarna lekker op bed liggen. Douchen, ontspannen, eten, drinken... en rond 22.00 uur ga ik slapen. Morgen weer een dag. Race day

Marathon 36

Budapest marathon

Zondag 15 oktober 2023

De wekker gaat om 6.00 uur. Ik drink meteen wat water en thee en eet drie witte bolletjes met honing.

Ik fris mij op en trek alvast mijn loopkleding aan. Het is fris buiten. Bewolkt en het regent. Ik heb er zin in! Eerst even een kleine acht kilometer naar de start fietsen en dan wachten tot de start.

Ik hoest enorm en mijn keel doet er gewoon pijn van. Ik kom nog twee Nederlandse dames tegen, die ik toevallig de dag ervoor in Budapest centrum heb ontmoet. Monique en  Ellen.

De start is om 09.00 uur, maar tot tien minuten staat er nog geen loper in het vak. De meeste lopers schuilen nog voor de regen! Warm is het ook niet met 11 graden.  Ik mag in wave twee starten, met start nummer 5623. Eén minuut voor negen mogen de mensen in de rolstoelen starten en daarna volgt de rest ook direct.

Het is even dringen geblazen vanaf de start, maar al vrij snel lopen we langs de Donau en is er iets meer ruimte op de weg. De eerste kilometers vliegen voorbij en vanaf drie en een halve kilometer slaan we links af een wijk door tot kilometer vijf en lopen we via de tunnel zo af op dan die schitterende brug "Széchenyi Lánchid". Vanaf hier direct het centrum in, waar we twee loops lopen. Best leuk, want dan zie je ook mensen meerdere keren. Het nadeel

is dat ik vond dat de keerlussen erg scherp waren, waardoor je veel moest afremmen.

Tot een kilometer of twaalf loop ik in mijn comfortabele tempo van circa 4:35 min/km

Daarna ga ik in mijn duurlooptempo lopen. Hiervoor hoef ik geen één keer op mijn horloge te kijken. Deze tempo's voel ik goed aan.

Vanaf kilometer twaalf gaan we de mooie groene brug "Szabadság  Hid" over en pas ik mijn tempo aan naar duurloop tempo. Ik loop nog steeds lekker, maar de trainingen in de bergen zijn voelbaar in de beentjes.

Ik loop de route weer richting de start en dan herhaald de route zich even tot kilometer negentien. Prachtig om langs de Donau te lopen.  Rond kilometer twintig zie ik het parlements gebouw aan mijn rechter

zijde. Ik lach in mijzelf, hoe kan ik dit besef nou niet hebben gehad??? Ik heb foto's gemaakt van de achterkant van dit gebouw, terwijl de voorzijde aan het water zo enorm prachtig is!! Ach ja.

Tot kilometer vijfentwintig loop ik langs de Donau en dan is er weer een klimmetje over een brug "Arpad hid".  De kilometers gaan lekker en ik heb helemaal niet het idee dat ik al over de helft ben.

Vanaf nu gaat de route door het Margaretha eiland. Dit eilandje ligt midden in de Donau. Meer dan drie kilometer en dan met een steile klim weer de rest van de brug over lopen naar de andere zijde van het water. De zijde van het centrum. Een extra loop en dan tot kilometer veertig langs de Donau.  Wederom een klimmetje om over die mooie groene brug te lopen en dan is het linksaf slaan voor de laatste 1,2 kilometer. Ik heb er zin in! Blij dat ik weer een keer lekker heb gelopen. Ik versnel nog iets en dan finish ik in een tijd die ik niet voor ogen had gehouden. Zeker gezien de ad hoc aanmelding en geen voorbereidingen en tevens omdat ik zoveel kilometers in de bergen heb gemaakt de afgelopen week, waardoor mijn lichaam wat moe was.

Ik ben blij en heb genoten! Budapest marathon je was geweldig.  Bedankt voor deze prachtige stad, waar ik veel te kort ben geweest.

Na de marathon bel ik meteen Hans! Zo blij. Dekentje en medaille in ontvangst.

Niet lang daarna voor ik gefilmd en geïnterviewd. Ook krijgen we een heel uitgebreide tas met proviand van de Spar!

Ik stretch en ga dan mijn tasje ophalen waar mijn t-shirt in zit. Daar kom ik Rene tegen uit Denemarken.  Wij kennen elkaar van de Vulcano Marathon.  Even kort kletsen en dan mijn fiets pakken en naar het hotel.

Ik heb het koud en die volle tas aan het stuur is ook niet echt fijn.