Innsbruck Oktober 2023

Gepubliceerd op 12 oktober 2023 om 18:50

Donderdag 5 oktober

De wekker gaat vroeg. Om 05.00 uur sta ik naast mijn bed. Ik drink een bak koffie en eet een stevig ontbijt.

Ik ben klaar voor de autorit naar Clubhotel, Götzens in Oostenrijk voor een trail weekend van Alltractive.

Het is een kleine 900 kilometer rijden. Het is prima weer om te rijden. Ik doe het rustig aan. Tank één keer net iets van de snelweg af....tja scheelt toch 25 cent per liter. Ik rijd grotendeels over de 7. Een fijne route met niet al te veel verkeer.

Nog een kleine stop voor een bakkie koffie en als ik in Oostenrijk ben stop ik bij de eerste benzinepomp om een tien daags vignet te halen voor. Dit kost 9,90 euro.

Na een kleine twaalf uur ben ik bij Hotel Edelweiss. Hier eten we een soepje, spaghetti met kip en een chocolade toetje.

Even het eten laten zakken, want om 21: 00 uur begint onze avond trail met 11 personen. We lopen circa zeven kilometer.  Ik ben verreisd... dus naar clubhotel. Lekker douchen en om 23.00 uur slapen.

Vrijdag 6 oktober

De wekker gaat om 06.30 uur. Ik ben best energiek. Na een lekker ontbijt in het appartement,  twee boterhammen en scrambled eggs. Loop ik naar het hotel aan de overkant. Hier eet ik nog wat yoghurt, muesli en fruit.

Om 09.00 uur krijgen we een presentatie van een sportdietist Collin. Na deze presentatie rijden we met de groep naar het centrum van Innsbruck naar een sportwinkel Black Diamond.hier krijgen we uitleggen over het trailrunnen met speciale stokken.

Vanuit Black Diamond rijden we circa vijfenveertig kilometer om te lunchen. We eten  bij Marend Stüberl in Neustift, te Stubaital. Ik bestel een bakkie koffie, een glas water en een käse knödel suppe ( 3,20 +2,90 + 8 euro). En dit zijn flinke porties. Voedzaam en lekker!!

Het weer is fantastisch! Echt gewoon geweldig voor oktober! We rijden het laatste stuk voor de start van de trail. Mijn gezicht en armen ingesmeerd met zonnebrandcrème,  een Garmin SOS mee. Ik ben er klaar voor. De start is ter hoogte van de parkeerplaats Stubaier Gletscher dit is op circa 1700m en we klimmen tot  2350m hoogte. Dit is een pittig stukje, maar goed te doen. Boven is de Dresdner Hütte, deze is op moment van aankomst gesloten. Ik vul mijn flesje bij, bij een stromend beekje. Lekker koel water! Als we willen beginnen met afdalen, zien we opeens twee alpenmotten. Die krijzen de boel even bij elkaar en duiken dan hun holletje in. Super gaaf!!

Nu kan de afdaling beginnen. Een lekker stuk dalen en uiteindelijk lopen we naar ons einddoel, de Grawa wasserfall Stubaital. We moeten onderweg nog een keer de rivier oversteken,  maar dit gaat prima.

Het is hier zo adembenemend mooi!!  Een smal paadje naar de waterval. Wow wow wow, wat een uitzicht! Bij het beekje zie ik nog een waterspreeuw! Tja ik blijf een vogel liefhebber!  Na ruim drie uur en elf kilometer,  zit onze trail er op voor vandaag! Een leuke enthousiaste groep van totaal elf personen.

We rijden terug naar het hotel.  Samen met een andere runner haal ik wat boodschappen bij de Spar. Eet op het terras een bretzel en een appeldeeg broodje en ga dan weer richting het hotel. Even douchen en omkleden, want om 18.30 uur gaan we gezamenlijk dineren in hotel Edelweiss.  Als voorgerecht een crème soep en een bordje rauwkost, hoofdgerecht is kippenschnitzel met rijst en paprika saus en als Desert wat fruit en een klein hapje taart.

Ik ben moe en loop op tijd weer terug naar het hotel. Vanaf 21.00 uur op bed om te relaxen, Netflix en sociale media.

Zaterdag 7 oktober

De wekker gaat om 06.15 uur. Ik heb zin in de dag. Ik start de dag met een lekker ontbijt van kwark en muesli en een bakkie koffie.  Rond half acht lopen we naar hotel Edelweiss om daar te ontbijten. Een bak yoghurt met havermout,  fruit en brood met kaas. Na het ontbijt tref ik mijn voorbereidingen voor de run. Boterhammen, water en wat repen.

We gaan met de auto richting Axamer Lizym en rond 09.15 uur start onze trail daar. Het is een pittife trail van zeker zes en een half uur en een lunch van ruim drie kwartier.

De route is fenomenaal! Uitzichten die in woorden niet te omschrijven zijn. Steile klimmen die niet hard te lopen zijn. Afdalingen die zo divers en soms ook  technisch zijn.

De natuur is prachtig en het geeft mij rust! Het zien van paddenstoelen,  alpenmotten en het gewoon aanwezig zijn in een adembenemend landschap maakt mij blij. Wat heb je nog meer te wensen? Materiaal kan niet op tegen het aanwezig mogen zijn in dit waanzinnige landschap.

De steile en uitdagende klimmen geven een boost. De afdalingen waarbij je gefocust moet zijn op het voetenspel geven mij altijd  een soort kinderlijke blijdschap.

De uren vliegen voorbij! Vooral niet vergeten om te eten en te drinken, want de kilocalorieën verbrand je wel. Wat hebben we het getroffen met het weer. Zon en aangename temperaturen.

Eerlijk is eerlijk...ik ben blij dat we om 15.15 uur aankomen bij berg restaurant Birgitzer Alm. Fijn om even te zitten. Gewoon even tot rust komen. De buitenlucht maakt vermoeid,  maar ook hongerig. Ik bestel een fles water, een flesje cola zero, een goed gevulde noodle soep, 3 extra boterhammen en een keizerbol. Het gaat allemaal op! Moeiteloos. En dit alles voor 8,30 euro. Het is een fijne plek. Vriendelijk personeel en snelle service, ondanks de enorme drukte.

Nog een ruime twee kilometer afdalen. Dit is een leuke afdaling. Na ruim zes en een half uur lopen en dan nog geen eens de lunch mee gerekend, zijn we bij de auto. Ik rij terug naar Götzens. Hier stop ik nog even bij de supermarkt om voorbereidingen te treffen voor morgen.

Wat koolhydraten en vocht. Je kunt het maar in huis hebben. Hierna naar het appartement om mijn spullen af te gooien en dan door naar hotel Edelweiss om een ruim uur in de sauna door te brengen. Dit voelt toch zo fijn!

Rond 19.15 uur schuiven we aan in het restaurant.  Als voorgerecht een bouillon en rauwkost en als hoofdgerecht een spaghetti bolognese en natuurlijk wat fruit met een kleine fruitmouse als desert. Dan zit voor mij de dag er echt wel op.  Terug naar het appartement en mijn bed in.  Nog met Hans en de kinderen bellen en dan is de dag mooi afgesloten.

Zondag 8 oktober

De wekker gaat om 06.15 uur. Een snel ontbijt van kwark, kiwi en muesli.  Ik heb  zin  in de dag. Er staat een mooie trail op de planning.

Het weer is iets minder dan gisteren, maar nog steeds prima om te lopen. We lopen naar hotel Edelweiss voor een ontbijt met de groep. Ik heb alles voorbereid. Drinken, reepjes en een wit kaiserbroodje met kaas.

De dag kan van start! Om 09.00 uur rijden we rijden naar parkplatz Moos te Gries in Sellrain. Het is een totale afstand van 16,1 km met eerst een vlak gedeelte en dan een flinke klim. Het uitzicht is fantastisch! Wederom! De klim is pittig,  maar goed te doen. Eenmaal boven eten en drinken we allemaal iets, om vervolgens aan de afdaling te beginnen. Dit is echt mijn ding! Ondanks dat de paadjes smal zijn en sommige stukken mensen doet schrikken omdat ze steil zijn, geniet is van elk  moment. Ik ram die afdaling in. Dit vind ik gaaf! Opeens valt mijn oog op een adder en sta ik stil. Wat gaaf dat we dit kunnen zien. Na een paar seconden kruipt de adder schuil en vervolgen wij met de groep onze route! Na een drie en een half uur komen we aan bij restaurant Praxmar. Hier bestel ik een cola zero, een kan water en een warme apfelstrudel met vanille saus. Voor nog geen 10 euro!

Na de maaltijd is de laatste kilometer afdalen ter voet naar de auto! Voldaan kunnen we terug naar het appartement.
Om half drie rijden we weg en met de groep spreken we om half vier af om naar Innsbruck te rijden. Er is dus voldoende tijd om te douchen en op te frissen.

In Innsbruck lopen we door het centrum en ploffen we neer op het terras bij naked  indigo Innsbruck marktplatz. Ik bestel een koffie en een coconut teriyaki bowl  Wow wat een kom vol ( 15,80 euro).

Veel tijd is er niet want we hebben om 19.00 uur afgesproken om met de groep te gaan eten bij de Italiaans in Götzens. Ik loop met de groep naar Restaurant Taverna da Guzzi. Voor een spinazie pizza, water en een tiramisu.

Ik ben voldaan. Meer dan vol!

Rond 21.15 uur vertrekken we en kan ik naar bed.

Maandag 9 oktober

De wekker gaat om 06.00 uur. Meteen in de kleding en door naar hotel Edelweiss om

Stipt om 07.00 uur te gaan lopen met de groep die vandaag weer naar Nederland vertrekt.  Vanaf het hotel lopen er een route van vijf kilometer en schuiven daarna aan bij het ontbijt. Even ontspannen eten.

Na het ontbijt even een douche en opfrissen. Ik ga met mijn fiets richting Innsbruck.  De route via het dorp Völs en dan langs het water Inn naar Innsbruck.  Een pittige route met flink wat afdalingen.

Ik geniet! Even rustig uitzetten en kijkend naar de natuur, waterspreeuw en meer.

Met de fiets aan de hand loop ik het centrum door en koop wat kaartjes.ik ben er eigenlijk even klaar mee. Gelukkig kan ik met Guido mee terug naar Götzens rijden met de auto. We halen wat boodschappen bij de supermarkt ber3iden het eten in het appartement en dan ga ik even een uurtje slapen. Ik ben gewoon even op en moe! Ik slaap tot 15.00 uur. Daarna even koffie drinken, naar het hotel en om 18.00 uur dineren met de nieuwe groep. Soep vooraf, rijst met kip en fruit na.

Om 19.30 uur start de vijf kilometer run met de nieuwe groep. Even lekker los lopen en daarna naar het appartement,  douchen en slapen.  Vandaag was meer bewolkt dan voorgaande dagen.

Dinsdag 10 oktober

De wekker gaat vandaag wat later, om 06.30 uur. Ik ontbijt niet zo veel, een shake met wat muesli en om 07.30 uur naar hotel Edelweiss voor het echte ontbijt. Echt veel trek is er niet maar ik eet nog een boterham

Voor onderweg neem ik een boterham kaas en wat muesli repen mee. Om 09.00 uur vertrekken we vanaf het hotel naar de bus. Een enkel kaartje kost 2,80 euro naar Innsbruck.  Hier gaan we eerst naar de Black Diamond store en dan met de bus naar boven, om te starten ter hoogte van Hungerburg in Innsbruck.

We lopen een ronde van zeven kilometer en  lopen steile stukken omhoog, om vervolgens weer af te dalen. We lopen langs Umbrüggler Alm en Arxler Alm en zijn rond 13.00 uur weer terug bij Hungerburg. Het weer is prachtig zonnig.

Voordat we de bus pakken, drinken we iets op het terras en dan weer terug naar Götzens.

Ik stop bij de Spar en haal hier wat yoghurt,  kaas en brood, zodat ik goed kan lunchen in het appartement.  Hier rust ik tot 16.00 uur En fiets daarna naar Birga, Terug fietsen door de weilanden.

Tas inpakken en 18.30 eten in restaurant. Soep, salade, varken, zuurkool en aardappelen en toetje. 30.15 naa4 appartement

Woensdag 11 oktober

Wederom een vroege wekker en een goed ontbijt in hotel Edelweiss met de groep!

We starten vandaag een run van totaal vijftien kilometer vanaf het hotel om 09.00 uur.

Het is prachtig weer! De route die we lopen is van Götzens naar Innsbruck.  De route is zeer divers. Van asfalt tot bospaadjes. Het is vijftien kilometer genieten. Na een ruime drie uur zijn we in Innsbruck en lopen we naar een restaurantje Gasthaus Bretterkeller. Ik bestel hier een pompoensoep met brood en een cola zero. De porties zijn enorm! En dat voor amper tien euro.

Na de lunch, gaan we met de groep met de bus terug naar Götzens.  Hier wandel ik nog een beetje om wat kaarten te posten en pak ik nog kort wat slaap!

We eten rond 19.00 uur met de groep! Soep, goulash en een dessert! Dan is de avond al weer ten einde.

Donderdag 12 oktober

En weer een dag dat de wekker om 06.00 uur gaat. Een kleine hap in het  appartement en daarna ontbijten in het Edelweiss hotel. We spreken om 09.00 uur af met de groep. We rijden naar de parkeerplaats van Axemer Lizum en parkeren daar de auto.we wandelen eerst tot de eerste berghut Birgitzer Alm. Ik drink wat koffie en daarna neem ik de snellere groep mee de bergen in! We lopen naar twee kruizen en beginnen daarna aan de afdaling

Totaal een mooie 10 kilometer en een totale bewegingstijd van meer dan vier uur.

Met dit geweldige weer zeker geen straf.

Als de groep weer compleet is  rijden we met de auto naar alpengadthof Adelhof, voor een lunch. Ik bestel een salade met twee kaasknödels en cola zero. Wat een fantastisch weer! Lekker in het zonnetje met het zicht op de koeien

Na de luch rijden we terug naar het hotel. Inmiddels is het al 15.00 uur. We spreken om 16.00 uur af om naar het zwembad en sauna te rijden in Innsbruck. Dit kost 12,60 euro. HALLENBAD höttinger Au.

Hier vermaak ik mij prima bijna twee uur lang. Na het zwemmen gaan we naar de Italiaan

We verzamelen om 18.45 uur en bestellen om 19.00 uur

Ik bestel vooraf een salade, als hoofdgerecht Penne da Guzzi en als Desert tiramisu.  De avond is voorbij. I  het appartement de laatste spullen inpakken en slapen.

Vrijdag 13 oktober

De wekker gaat om 05.45 uur. Snel een boterham met kaas naar binnen. De laatste spullen in de auto en dan om 06.20 uur met de auto vanaf het appartement naar hotel helios appartement in Budapest.  De rit is prachtig, de zo  schijnt en de kilometers vliegen voorbij. Circa 750 kilometers worden er gereden! Een korte plaspauze en een keer tanken en een vignet kopen (5500 Hongaarse foreign) bij het laatste tankstation. Hier mag ik ruim 21 euro voor neer leggen. Niet helemaal waardevast zeg maar. Het is een pittige rit, maar rond 15.20 uur check ik in. Verreisd, maar voldaan.

Snel spullen uitladen en mijn fiets pakken om naar de Expo te fietsen. Deze is op 8 kilometer afstand en veel tijd is er niet. Rond 16.00 uur fiets ik naar de expo. De  expo (the event center, northern Block, the ELTE lágamany osi Campus)

Het is even een zoekwerk met de fiets, maar prima te doen. Eenmaal op de expo, die overigens heen klein is, kan ik mijn startnummer zo ophalen. Ik heb nummer 5623 en start in wave twee. Ik loop buiten kort wat rond en fiets dan naar de grote markthal. Wat een enorm complex!! Binnen is de begane grond voeding en  boven voor met souvenirs. Ik kijk mijn ogen uit, maar koop niets. Ik merk dat het al snel donker word en ik ben mijn voorlicht vergeten. Snel even de lidl in om wat eten te kopen en dan door naar huis.

Ik weet de route niet precies meer en fiets nu al in het donker. Het is inmiddels bijna 18.30 uur en mega donker. Net aan kan ik het hotel terug vinden.  Ik ben kapot.  Ik ga nog even op bed liggen, douchen, nog wat eten en dan slapen. O ja en ik eet en drink nog wat simpels.

Natuurlijk niet zonder Hans en de kinderen te hebben gebeld.

Zaterdag 14 oktober

De wekker gaat om 06.00 uur, maar ik voel mij moe. Ik blijf nog iets langer liggen. Een goede twintig minuten later dan gepland stap ik uit bed. Fris mij op, ontbijt en pak mijn fiets om weer richting het centrum te fietsen.

Als eerst fiets ik langs de expo. Even kijken of ik de route nog weet. Dit komt helemaal goed. Ik leg flink wat kilometers af. Vanaf de expo fiets ik door naar de groene brug (Szabadság hid) en via deze prachtige  brug fiets in door naar de grote overdekte markthal. Deze is helaas nog niet helemaal open, dus ik beslis om door te fietsen.

Het is schitterend weer! Onderweg naar het Parlaments gebouw fiets ik langs diverse beeldjes en herdenkings beelden. Een meisje met een hondje, een nar en schoenen langs het water.  Het parlement is gigantisch! Wat een enorm gebouw. De beveiliging staat op gepaste afstand. Ik fiets door naar de brug Margit Hid, hier staat een beeld van een man op een brug. Inmiddels heb ik wat trek gekregen. Ik fiets naar Madal (good coffee, good Karma). Dit is een leuk koffie tentje.  Ik bestel een bananenbroodje en een koffie. Ik leef er helemaal van op! Het is nog vroeg, slechts tien uur dus voldoende tijd.

Even een stop bij St. Stephens basiliek, meteen even geld pinnen bij de ATM die er tegenover staat

Onderweg koop ik een kaartje, kom ik langs het reuzenrad en nog een aantal gebouwen en fonteinen. Het is relaxed! Mooi weer,  dus geen reden om te haasten.

Ik fiets weer terug naar de markthal. Nu is alles in vol bedrijf. Beneden alle voedingsmiddelen en boven souvenirs.  En natuurlijk ga ik eerst naar boven. Ik koop wat kleine dingetjes en dan neem ik Beneden ook nog even een kijkje. Na circa drie kwartier ben ik er klaar mee. Wat een drukte.  Je kunt hier uren rond struinen, maar dat is niets voor mij! Inmiddels is het lunchtijd. Ik plof neer bij Anna café en bestel een bakkie koffie en een broodje pesto, tomaat, mozzarella (3990 HF en  1360 HF). Het personeel is vriendelijk en de kwaliteit van het eten is prima.

Ik fiets nu weer terug naar de andere kant van het water om naar de Citedella te gaan. Dit is gelegen in een gemoedelijk parkje. Het is soms erg steil en daarom neem ik mijn fiets aan de hand. Het uitzicht is fenomenaal.  Helaas is het beeld boven afgezet en niet toegankelijk voor publiek. Het is prima. Ik fiets naar beneden en fotografeer wat beelden en hagedissen op een muur. Ik vervolg mijn weg nog even naar het beeld van  St. Gellert. Ondanks dat het pas half twee is, beslis ik om naar het appartement te gaan. Ik heb bijna zeven uur rond gefietst en gelopen en ik voel enorme vermoeidheid.  Onderweg haal ik bij de supermarkt wat boodschappen en ben rond half drie bij het hotel. Ik eet en drink even op het terras en ga daarna lekker op bed liggen. Douchen, ontspannen, eten, drinken... en rond 22.00 uur ga ik slapen. Morgen weer een dag. Race day